Köpvillkor

Allmänna villkor

Företagets uppgifter:

Butik Hemmakänsla
Tyger & Fint
Box 1035
269 21 BÅSTAD

Organisationsnummer 556868-9664
e-post: info@hemmakansla.se, order@hemmakansla.se

Vi har som målsättning att besvara inkomna mail inom 24 timmar.

Fysisk butik för handel, besök och uthämtning av e-handelsbeställda varor:
Köpmansgatan 63, 269 32  BÅSTAD
Telefonnummer butik och kundtjänst: 073-7048859 helgfria vardagar kl 12.00-18.00. Ingen avgift uttages för kontakt med oss via telefon, e-post eller besök.

Priser
Samtliga priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för feltryck av prisinformation, fel i artikelinformation samt eventuell slutförsäljning.

Färger & bilder
Färgåtergivning av bilder kan variera mellan olika datorer och vi kan därför inte garantera att den faktiska färgen är densamma som du sett på datorn.

Observera att färgen på tyger och lampskärmar också kan variera något mellan olika tillverkningar. Vill du komplettera med mer tyg eller lampskärmar kan vi inte garantera leverans av ursprungligt färgbad eller tillverkningsnummer. Observera att denna skillnad inte ger dig rätt till retur eller byte.

Tygprover
Är du osäker på färg- eller material erbjuder vi dig därför möjligheten att beställa prov på de flesta av våra tyger på metervara, så att du blir säker på att den passar innan du beställer den. Mejla namn och adress till order@hemmakansla.se så skickar vi kostnadsfritt tygprov om 10×10 cm med posten.

Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickas det ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning samt leveranstid. I det fall beställd vara/varor inte kan levereras på utsatt tid tar vi kontakt med dig för att informera om orsaken samt överenskomma om ny leveranstidpunkt. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.

Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar du kundtjänst med din fråga så gör vi vårt yttersta för att hjälpa dig. Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.

Avhämtning
I det fall du vill hämta din vara hos oss i butiken markerar du detta på din beställning. För avhämtning i vår butik på Köpmansgatan 63 i Båstad vänligen kontakta oss på telefon 073-7048859 under helgfria vardagar kl 12.00-18.00. Avhämtning i butik innebär att vi inte påför någon fraktkostnad i din beställning.

Beställningsvaror
Alla varor som inte finns i lager är beställningsvaror, framförallt större lampor, växter och möbler. De leveranstider som anges är ungefärliga. På orderbekräftelsen finns detaljerad information om aktuell leveranstid.

Villkor beställning
Genom att du skickar iväg din beställning bekräftar du köpet och godkänner därmed också våra köpvillkor. Alla varor tillhör Butik Hemmakänsla tills dess att vi erhållit full betalning. I övrigt gäller Konsumentköplagen. Du måste vara 18 år för att få handla på vår e-handel.

Betalningsvillkor
För att din betalning ska gå smidigt, vara enkel och ha hög säkerhet använder vi Klarna Checkout. Betalningsvillkor och avgifter för påminnelser, dröjsmålsränta och inkassokostnader enligt regler från Klarna Checkout.
Läs mer om Klarna Checkouts villkor här

Leveransvillkor
Vi levererar endast inom Sverige till ombud för uthämtning av dig.

Vi levererar normalt dina varor inom 1–3 arbetsdagar. Vi reserverar oss för eventuella händelser som står utanför vår kontroll t ex strejk eller annan åtgärd hos våra transportörer som vi inte råder över.

Vi polisanmäler alla försök till bedrägerier och förbehåller oss rätten att häva ett köp om bredägeri misstänks.

Leverans av stora paket
Större paket med exempelvis möbler levereras direkt hem på dagtid. Transportfirman kontaktar dig för att bestämma dag och tid för leverans. Observera att stora paket med exempelvis möbler endast levereras till gatan och att du själv ansvarar för att bära in leveransen.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden tillkommer med 99 kronor förutom vid beställning av tunga möbler och stora skrymmande växter, administrationsavgift 0 kronor. Där vi tillämpar särskild fraktkostnad som du får besked om vid beställning eller när du kontaktar oss. Vid köp av endast té eller kaffe tillkommer en fraktkostnad på 49 kronor.
Varor för en ordersumma överstigande 1000 kronor inom samma order levereras fraktfritt inom Sverige.

EJ uthämtat ombudspaket
Observera att paket ligger hos ditt ombud i normalt 14 dagar varefter det returneras till oss. Vid ej uthämtat paket som går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig minst 199 kronor oavsett köpsumma för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss med returfrakt som betalas av dig.  Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

Återbetalning
Återbetalning för en returnerad vara sker enligt regler från Klarna Checkout och betalas normalt tillbaka till kundens konto inom 30 dagar.
Vid en retur återför vi beloppet för varuvärdet, inte för frakt, returfrakt och eventuell fakturaavgift.

Reservationer
Butik Hemmakänsla reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Varor ur vår fyndhörna (REA) gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker.
Är du osäker på färg och/eller mönster för tillklippta textilier och metervara kontakta vår kundtjänst så sänder vi kostnadsfritt tygprov om 10×10 cm.

Butik Hemmakänsla förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Force Majeure
Butik Hemmakänsla är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

Villkor för retur

Returrätt
Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Returrätt gäller inom 14 dagar från mottagande. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta på telefon 073-7048859 eller på adressen order@hemmakansla.se.

För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
ordernummer
fakturanummer
titel på de produkter du vill returnera
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Det enklaste sättet att returnera är att komma in till vår fysiska butik på Köpmansgatan 63 i centrala Båstad. Ring oss gärna på kundtjänst innan.

Vid retur krävs att varan är oanvänd, att originalemballage finns kvar samt att etiketter sitter kvar. Paketet ska returneras väl paketerat så att det ej skadas under posthantering. Pengar sätts via Klarna in på ditt konto så snart vi mottagit och kontrollerat varan. Vid retur står du som kund för fraktkostnader.

Varor undantagna för retur och byte är:

Tillklippta textilier, livsmedel, te´och kaffe, fotoprodukter samt varor ur vår fyndhörna (REA) har ingen retur- eller bytesrätt.
Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Har du frågor om din returrätt tveka inte att kontakta vår kundtjänst.

Reklamationer
Du har rätt att reklamera en vara om det är ett tillverkningsfel på varan. Kontakta Butik Hemmakänsla Båstad inom fem dagar från att du har hämtat ut din vara på order@hemmakansla.se. Vi kontrollerar alla varor före de skickas ut till dig som kund, men om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad kontakta oss på ovan mail adress. Reklamation av felaktig vara ska alltid göras skriftligt men kontakta oss gärna på kundtjänst om du har några frågor rörande reklamation.

Transportskada
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du reklamera detta till utlämningsstället inom fyra dagar samt behålla emballaget. För vara som levererats hem till dig och är transportskadad anmäls detta omgående till transportören. Anmäl också transportskador så fort som möjligt och utan dröjsmål till vår kundtjänst på 073-7048859 eller på adressen order@hemmakansla.se. Anmälan måste göras inom fem arbetsdagar efter att du hämtat ut/tagit emot paketet. Det är viktigt att du sparar emballaget och fotar skadan för att fraktbolaget ska kunna godkänna det som en reklamation när vi anmäler skadan till dem.

Så här går du till väga om din vara är skadad när du mottar den:

Fota den skadade varan och kartongen/emballaget.
Anmäl skadan till oss på Butik Hemmakänsla inom fem arbetsdagar från att paketet hämtades ut alternativt för varor som levererats hem till dig omgående till transportören.
E-posta bilden på den skadade varan samt emballaget till oss på order@hemmakansla.se

Tvist
Vid eventuell tvist kommer Butik Hemmakänsla att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer.

Frågor/Kundtjänst
Vi försöker alltid hjälpa våra kunder på bästa sätt! Vi är måna om dig som kund! Har du frågor om en vara, din beställning, lagerstatus, reklamationer, allmänna frågor om inredning mm är du välkommen att kontakta oss på Butik Hemmakänsla i Båstad så tar vi hand om dig. Vi nås på telefon 073-7048859 och på adressen order@hemmakansla.se

Vi har som målsättning att besvara inkomna mail inom 24 timmar. Ingen avgift uttages för kontakt med oss via telefon, e-post eller besök.

Vår kundtjänst för telefon är öppen helgfria vardagar mellan kl 12.00-18.00.

Presentinslagning
Självklart kan du få dina saker inslagna i fina paket!
Hos Butik Hemmakänsla kan du alltid få dina varor personligt inslagna för hand i fint papper. Beställer du flera saker försöker vi variera mönster och snören till en fin blandning.

Vi kan givetvis skicka din present eller julklapp direkt till mottagaren. (Vi levererar för närvarande endast inom Sverige). Skriv en personlig hälsning så att din vän vet att paketet är från dig! Vi handskriver den på ett fint kort som matchar paketet. Meddela oss vid beställning om du önskar inslagning. Kundtjänst är beredda att hjälpa till! Inslagningstjänsten är kostnadsfri för dig som handlar hos oss på Butik Hemmakänsla och gäller givetvis både i e-butiken och vår fysiska butik i Båstad.

Självklart kommer inga prisuppgifter att finnas i paketet.

Personuppgifter
Läs mer om Klarnas Dataskyddspolicy här.